Badania podwodne

20.06.2011



Ostrów Lednicki to jeden z najważniejszych grodów monarchii wczesnopiastowskiej. Jest on usytuowany na wyspie jeziora Lednica, poÅ‚ożonej niemal w poÅ‚owie drogi miÄ™dzy Poznaniem a Gnieznem. Wyspa zajmuje powierzchniÄ™ okoÅ‚o 7,5 ha, jej dÅ‚ugość okreÅ›la siÄ™ na 480 m, najwiÄ™ksza szerokoÅ›ci nie przekracza 240 m.
 
W poÅ‚owie X wieku nastÄ…piÅ‚y poważne zmiany powodujÄ…ce przeobrażenia w strukturze administracyjno-politycznej tworzÄ…cego siÄ™ wÅ‚aÅ›nie paÅ„stwa piastowskiego, które objęły także Ostrów Lednicki. Przeprowadzono tu wówczas prace fortyfikacyjne, ich wynikiem byÅ‚o zbudowanie, w miejscu starego IX-wiecznego gródka, dużego grodu otoczonego waÅ‚em, o konstrukcji przekÅ‚adkowej. Specyficzne usytuowanie Ostrowa Lednickiego miÄ™dzy Gnieznem i Poznaniem oraz jego poÅ‚ożenie na wyspie zadecydowaÅ‚o o wysokiej randze grodu, który staÅ‚ siÄ™ oÅ›rodkiem o charakterze rezydencjonalnym, a także kultowym. Prace badawcze potwierdziÅ‚y, że okres Å›wietnoÅ›ci Ostrowa Lednickiego nie trwaÅ‚ dÅ‚ugo. ZakoÅ„czyÅ‚ go najazd ksiÄ™cia czeskiego BrzetysÅ‚awa. Wtedy to ulegÅ‚y zniszczeniu zabudowania grodu i podgrodzia, a przede wszystkim bÄ™dÄ…ce przedmiotem naszego szczególnego zainteresowania mosty (tzw. gnieźnieÅ„ski i poznaÅ„ski). DziÄ™ki podwodnym badaniom archeologicznym ustalono, że mosty te, w przeciwieÅ„stwie do zabudowaÅ„ na wyspie, nie zostaÅ‚y już potem odbudowane. ZaistniaÅ‚e okolicznoÅ›ci spowodowaÅ‚y, że swój rezydencjonalny charakter straciÅ‚ również paÅ‚ac lednicki. O schyÅ‚ku osadnictwa w obrÄ™bie grodu można mówić w odniesieniu do XII wieku, kiedy to powstaÅ‚ tu wielki cmentarz. Grzebano na nim nie tylko zmarÅ‚ych mieszkaÅ„ców wyspy, ale także zamieszkujÄ…cych pobliskie wsie. Kres zasiedlenia wyspy wiÄ…zać należy najprawdopodobniej z najazdem krzyżackim na WielkopolskÄ™ w 1331 roku.
 
Historia badań
Pierwsze penetracje tego niezwykle interesujÄ…cego stanowiska prowadzono w 1959 roku. Na zlecenie archeologów rekonesans przeprowadziÅ‚ PoznaÅ„ski Klub PÅ‚etwonurków Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego. Akcja ta stanowiÅ‚a fragment szerokiego planu badawczego Ostrowa Lednickiego, który objÄ…Å‚ gród, zespóÅ‚ architektoniczny (palatium i Å›wiÄ…tyniÄ™), podgrodzie, cmentarzysko oraz przyczóÅ‚ki mostowe. Rezultatem tych dziaÅ‚aÅ„ byÅ‚o wstÄ™pne zlokalizowanie reliktów mostów, tzw. zachodniego (poznaÅ„skiego) i wschodniego (gnieźnieÅ„skiego), zachowanych w postaci pali wbitych w dno jeziora. UdaÅ‚o siÄ™ również wyznaczyć ich dÅ‚ugość na lustrze wody (dÅ‚ugość zachodniego mostu w kierunku Poznania okreÅ›lono na 438 m, natomiast wschodniego mostu w kierunku Gniezna na 187 m). W trakcie prowadzonych badaÅ„ udaÅ‚o siÄ™ również zlokalizować trzy Å‚odzie drewniane prawie caÅ‚kowicie pogrążone w mule. W trzecim sezonie badaÅ„ (1961) przeprowadzono prace inwentaryzacyjne na fragmencie przebiegu reliktów mostu „poznaÅ„skiego”. Po analizie wyników tych dziaÅ‚aÅ„ most „poznaÅ„ski” uznano za budowlÄ™ jednofazowÄ…, która ulegÅ‚a zniszczeniu podczas najazdu ksiÄ™cia czeskiego BrzetysÅ‚awa na ziemie polskie (1038/1039).
 
Badania podwodne wznowiono w 1982 roku. ByÅ‚y one prowadzone w ramach interdyscyplinarnego programu badawczego dotyczÄ…cego Å›redniowiecznego zespoÅ‚u osadniczego na Ostrowie Lednickim i jego okolic. Koordynatorem podejmowanych dziaÅ‚aÅ„ byÅ‚o Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy. Prace podwodne miaÅ‚y na celu zweryfikowanie uzyskanych dotychczas wyników oraz kontynuacjÄ™ wczeÅ›niejszych badaÅ„ (1959–1961). Zadanie to powierzono ówczesnej Pracowni Archeologii Podwodnej Instytutu Archeologii i Etnologii Uniwersytetu MikoÅ‚aja Kopernika w Toruniu. Penetracje po wschodniej stronie wyspy pozwoliÅ‚y na zlokalizowanie tzw. mostu gnieźnieÅ„skiego. UdaÅ‚o siÄ™ okreÅ›lić jego dokÅ‚adny przebieg dziÄ™ki szczegóÅ‚owej lokalizacji wystajÄ…cych z dna pali. W 1982 roku przeprowadzono penetracje na reliktach obu mostów, dziaÅ‚aniom tym towarzyszyÅ‚ również zwiad podwodny wokóÅ‚ Ostrowa Lednickiego i sÄ…siedniej wyspy Ledniczki. W wyniku przeprowadzonej akcji badawczej przy poÅ‚udniowo-zachodnim cyplu Ostrowa Lednickiego, w odlegÅ‚oÅ›ci 34 m od brzegu odkryto Å‚ódź — dÅ‚ubankÄ™. Wydobyto jÄ… i przekazano do miejscowego muzeum. W nastÄ™pnym roku podjÄ™to już systematyczne badania przy wyspie. W latach 1983–1985 prace byÅ‚y skoncentrowane na reliktach mostu „gnieźnieÅ„skiego. W kolejnych sezonach wykopaliskowych obejmujÄ…cych lata 1982–1986 oraz 1991–1992 badania prowadzono z kolei na reliktach mostu „poznaÅ„skiego”.
 
PodjÄ™cie badaÅ„ w roku 1999 na reliktach mostu poznaÅ„skiego zwiÄ…zane byÅ‚o z jubileuszem tysiÄ…clecia Zjazdu GnieźnieÅ„skiego przypadajÄ…cego w 2000 roku. To, że cesarz Otton III mógÅ‚ przechodzić mostami lednickimi w drodze do Gniezna, pielgrzymujÄ…c do grobu ÅšwiÄ™tego Wojciecha, pozwoliÅ‚o spojrzeć na relikty zalegajÄ…ce na dnie jeziora Lednica w kontekÅ›cie wielkiego historycznego jubileuszu. Badania mostu gnieźnieÅ„skiego zostaÅ‚y przerwane po rozpoznaniu niewielkiego fragmentu jego reliktów. Efekty wykopalisk opublikowane zostaÅ‚y w postaci monografii oraz pozycji popularnonaukowej. Od tego momentu badania koncentrowaÅ‚y siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie na reliktach mostu poznaÅ„skiego. Prace badawcze, które trwaÅ‚y do 2011 roku, realizowaÅ‚ ZakÅ‚ad Archeologii Podwodnej Instytutu Archeologii Uniwersytetu MikoÅ‚aja Kopernika w Toruniu, z którym w zakresie prac podwodnych wspóÅ‚pracowaÅ‚ Akademicki Klub BadaÅ„ Podwodnych przy UMK. Prowadzono je w ramach projektu badawczego „WczesnoÅ›redniowieczne mosty przy Ostrowie Lednickim. Mosty traktu poznaÅ„skiego”.
PublikacjÄ™ podsumowujÄ…cÄ… badania mostu „gnieźnieÅ„skiego” wydano w roku 2000 pod tytuÅ‚em WczesnoÅ›redniowieczne mosty przy Ostrowie Lednickim, tom I: Mosty traktu gnieźnieÅ„skiego. CzternaÅ›cie lat później wydano tom II opracowania pod tytuÅ‚em WczesnoÅ›redniowieczne mosty przy Ostrowie Lednickim, tom II: Mosty traktu poznaÅ„skiego.
W sezonach 2011–2015 skupiono siÄ™ na rozpoznaniu zachodniej części mostu poznaÅ„skiego. W roku 2016 archeolodzy nie wykonywali regularnych badaÅ„, natomiast przeprowadzili wydobycie jedenastometrowej Å‚odzi jednopiennej spoczywajÄ…cej na wschodniej części mostu poznaÅ„skiego. Po konserwacji zabytek ten bÄ™dzie można podziwiać w Muzeum Historii Polski w Warszawie.
Rok 2017 byÅ‚ przeÅ‚omowy dla badaÅ„ podwodnych Ostrowa Lednickiego. Realizowano wtedy projekt „Kolebka Piastów — archeologiczne prospekcje podwodne w rejonie jeziora Lednickiego”. Wykorzystano w nim wiele innowacyjnych technologii, co poskutkowaÅ‚o odkryciem trzeciego mostu na jeziorze Lednica, prowadzÄ…cego z wyspy Ledniczki na lÄ…d.
W 2018 roku kontynuowano badania na nowo odkrytym moÅ›cie. Wykonano wykopy badawcze, które potwierdziÅ‚y że most może pochodzić z X wieku i prawdopodobnie funkcjonowaÅ‚ w tym samym okresie co wczeÅ›niej badane mosty „gnieźnieÅ„ski” i „poznaÅ„ski”.
 
Most „gnieźnieÅ„ski”
Prace koncentrowaÅ‚y siÄ™ w dwóch partiach mostu. Pierwszy obszar objÄ…Å‚ sześć pasów, w odlegÅ‚oÅ›ci 20–44 m od brzegu wyspy. Drugi zlokalizowano w nieco dalszej odlegÅ‚oÅ›ci od 80 do 84 m od wyspy i objÄ…Å‚ on jeden pas badawczy. Drewniane relikty mostu wystÄ™pujÄ… na caÅ‚ej dÅ‚ugoÅ›ci 187 m po wschodniej stronie wyspy, w pasie o szerokoÅ›ci okoÅ‚o 20 m. CaÅ‚ość podzielono na 235 dziaÅ‚ek o powierzchni 16 m2 każda, co daje 3760 m2 Å‚Ä…cznej powierzchni, na której zalegajÄ… relikty. W sezonach badawczych 1983–1985 i 1994 przebadano szczegóÅ‚owo zaledwie 29 dziaÅ‚ek tj. 464 m2, co stanowi 1,32% caÅ‚ej powierzchni. Obecnie wiÄ™kszość pozostaÅ‚oÅ›ci po moÅ›cie znajduje siÄ™ pod warstwÄ… osadów dennych i jest niewidoczna. Jedynie w miejscach, w których prowadzono podwodne wykopaliska, dostrzec można pale, pomiÄ™dzy którymi zalegajÄ… nieliczne belki z górnej partii mostu.
 
Most „poznaÅ„ski”
Prace badawcze koncentrowaÅ‚y siÄ™ w trzech partiach mostu. Pierwszy obszar objÄ…Å‚ dziewięć pasów, przy wyspie siÄ™gajÄ…cych do 36 m od brzegu. Drugi zlokalizowano w odlegÅ‚oÅ›ci od 60 do 72 m od brzegu wyspy i objÄ…Å‚ on trzy pasy badawcze. Trzeci obszar objÄ…Å‚ rejon przy zachodnim brzegu jeziora w odlegÅ‚oÅ›ci od 376 do 392 m od wyspy, gdzie badano cztery pasy. Obok gÅ‚ównego toku badaÅ„ prowadzone sÄ… jeszcze pomniejsze akcje badawcze. ObejmujÄ… one Å›rodkowÄ… partiÄ™ mostu jak również strefÄ™ przybrzeżnÄ… przy zachodnim brzegu wyspy, gdzie prowadzone sÄ… poszukiwania innych przedmiotów lub obiektów zabytkowych. Drewniane relikty mostu wystÄ™pujÄ… na caÅ‚ej dÅ‚ugoÅ›ci 436 m po zachodniej stronie wyspy w pasie o szerokoÅ›ci okoÅ‚o 20 m. CaÅ‚ość podzielona jest na 545 dziaÅ‚ek o powierzchni 16 m2 każda, co daje 8720 m2 Å‚Ä…cznej powierzchni, na której zalegajÄ… relikty. Do roku 2010 przebadano szczegóÅ‚owo zaledwie 50 dziaÅ‚ek tj. 800 m2, co stanowi 9,2% caÅ‚ej powierzchni. W skÅ‚ad pozostaÅ‚oÅ›ci po moÅ›cie wchodzÄ… pale wbite w dno pod różnym kÄ…tem, które zachowaÅ‚y siÄ™ po konstrukcji noÅ›nej górnej partii mostu, czyli filarach. PomiÄ™dzy nimi zalegajÄ… poziomo elementy, które zatonęły po zniszczeniu mostu lub w trakcie budowy czy napraw i w wiÄ™kszoÅ›ci pochodziÅ‚y z górnej, nadwodnej partii mostu. SÄ… to fragmenty pochodzÄ…ce w zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci z pni drzew dÄ™bowych. Na dnie w różnych partiach jeziora sÄ… one przykryte warstwÄ… osadów o miąższoÅ›ci od 10 cm do 2 m, tylko niektóre pale wystajÄ… ponad dno na wysokość od kilku do kilkudziesiÄ™ciu centymetrów.
Na podstawie datowaÅ„ dendrochronologicznych odkrytych pod wodÄ… drewnianych pozostaÅ‚oÅ›ci konstrukcyjnych wiemy że oba mosty zbudowano w latach 963/964. FunkcjonowaÅ‚y one, przechodzÄ…c naprawy, aż do 1038 roku, kiedy to książę BrzetysÅ‚aw podczas najazdu na PolskÄ™ zniszczyÅ‚ ten oÅ›rodek paÅ„stwowoÅ›ci. Mosty nigdy już nie zostaÅ‚y odbudowane, mimo że wyspa zasiedlona byÅ‚a jeszcze do 1331 roku. PodejmujÄ…c rozważania na temat wyglÄ…du i samej konstrukcji mostu, stwierdzić trzeba, że posiadamy niewiele elementów, które mogÄ… rzucić Å›wiatÅ‚o na to zagadnienie. W sumie do roku 2010 odkryto i zadokumentowano 12 elementów pochodzÄ…cych z górnej partii mostu. SÄ… to: jedna dranica, deska skÅ‚adajÄ…ca siÄ™ na powierzchniÄ™ jezdnÄ… mostu; dziewięć belek jarzmowych, czyli elementy Å‚Ä…czÄ…ce poszczególne filary w osi poprzecznej mostu; dwa legary — elementy Å‚Ä…czÄ…ce poszczególne przÄ™sÅ‚a w osi mostu. KorzystajÄ…c z informacji pochodzÄ…cych z innych stanowisk europejskich i ikonografii, podjÄ™to próby rekonstrukcji mostu poznaÅ„skiego. GÅ‚ównym elementem noÅ›nym byÅ‚y filary — wiÄ…zki zÅ‚ożone z od dwóch do piÄ™ciu pali wbijanych w dno. Filary te Å‚Ä…czone byÅ‚y poprzecznie jarzmami, caÅ‚ość stanowiÅ‚a pojedyncze przÄ™sÅ‚o mostu. Poszczególne przÄ™sÅ‚a Å‚Ä…czone byÅ‚y wzdÅ‚użnie legarami, które stanowiÅ‚y bezpoÅ›redni podkÅ‚ad pod dranice — deski tworzÄ…ce jezdniÄ™ mostu. 
 
Most na wyspÄ™ LedniczkÄ™
Most na LedniczkÄ™ byÅ‚ przez wiele lat uznawany za legendÄ™. Jednak podczas realizacji projektu: „Kolebka Piastów — archeologiczne prospekcje podwodne w rejonie jeziora Lednickiego”, wykorzystujÄ…c nowoczesne technologie, znaleziono relikty przeprawy mostowej na tÄ™ wyspÄ™. WstÄ™pne badania pozwoliÅ‚y okreÅ›lić, że most miaÅ‚ okoÅ‚o 100 m dÅ‚ugoÅ›ci i przebiegaÅ‚ z zachodniej strony wyspy na lÄ…d. Badania wykopaliskowe prowadzone przez ZakÅ‚ad Archeologii Podwodnej IA UMK w Toruniu pozwoliÅ‚y wstÄ™pnie rozpoznać budowÄ™ i chronologiÄ™ mostu. Daty radiowÄ™glowe pobranych prób wskazujÄ… na to, że most zbudowano w X wieku. Natomiast zabytki pozyskane z mostu datowane sÄ… na XIII wiek. Sugeruje to, że mamy tu do czynienia z dwiema fazami mostu lub dwoma mostami wybudowanymi w różnych okresach.
 
Metody badawcze
Do odkopywania pozostaÅ‚oÅ›ci mostu spod warstw osadów jeziornych wykorzystywany jest eżektor wodny. Jest to specjalistyczne urzÄ…dzenie sÅ‚użące do mechanicznego usuwania namuliska dennego, dziaÅ‚ajÄ…ce na zasadzie podciÅ›nienia wytworzonego przez strumieÅ„ wody. SkÅ‚ada siÄ™ z motopompy pracujÄ…cej na ladzie, która zasysa wodÄ™ i wężami strażackimi wtÅ‚acza jÄ… pod powierzchniÄ™ jeziora do zasadniczej części eżektora. Tam wytwarza podciÅ›nienie zasysajÄ…ce innym wlotem osady denne. CaÅ‚ość jest nastÄ™pnie odprowadzana otworem wylotowym poza stanowisko. Eżektor podwieszony jest do widocznej na powierzchni boi.
Drugim elementem niezbÄ™dnym w badaniach podwodnych jest osnowa eksploracyjno-pomiarowa, która ma uÅ‚atwić orientacjÄ™ i dokumentacjÄ™ podwodnÄ…. Na moÅ›cie „poznaÅ„skim” role tÄ™ speÅ‚niajÄ… trzy kratownice wykonane z rur stalowych. Jedna o rozmiarach 8 na 12 m oraz dwie o rozmiarach 4 na 8 m, podzielone na jednostki badawcze o rozmiarach 4 na 4 m zwane dziaÅ‚kami badawczymi. KażdÄ… z kratownic można dowolnie przemieszczać w zależnoÅ›ci od aktualnych potrzeb badawczych. Dodatkowo jeszcze w badaniach wykorzystywana jest gródź. MieÅ›ci siÄ™ ona w poszczególnych polach kratownic i umożliwia zagÄ™szczenie siatki pomiarowej do oczek o rozmiarze 1 × 1 m. Jej szkielet wykonano z rur stalowych, a Å›ciany o wysokoÅ›ciach 60 cm zbudowano z drewna.
W celu uporzÄ…dkowania badaÅ„ i uÅ‚atwienia orientacji caÅ‚e stanowisko podzielone zostaÅ‚o na pasy o szerokoÅ›ci 4 m biegnÄ…ce równolegle do brzegów. ObejmujÄ… one caÅ‚Ä… przestrzeÅ„ wystÄ™powania pozostaÅ‚oÅ›ci mostu i majÄ… numeracjÄ™ rzymskÄ… od pasa 0 do CVIII (108). Pasy te sÄ… dodatkowo podzielone na pola (dziaÅ‚ki) badawcze o rozmiarze 4 na 4 m każda. W każdym z pasów jest okoÅ‚o piÄ™ciu dziaÅ‚ek, w których wystÄ™pujÄ… pozostaÅ‚oÅ›ci mostu. Każda z dziaÅ‚ek ma wÅ‚asny numer arabski od 0 do 7. PosÅ‚ugujÄ…c siÄ™ takim systemem oznaczeÅ„, jesteÅ›my w stanie zlokalizować na planie i pod wodÄ… każdy z odsÅ‚anianych elementów.
Po zakoÅ„czeniu procesu odkopywania pozostaÅ‚oÅ›ci mostu rozpoczyna siÄ™ proces dokumentacji rysunkowej wszystkich odsÅ‚oniÄ™tych elementów. Polega on na wykonywaniu i zanotowaniu pod wodÄ… szczegóÅ‚owych pomiarów oraz na sporzÄ…dzeniu szkicu pola za pomocÄ… oÅ‚ówka i pÅ‚ytki PCV. NastÄ™pnie, już na lÄ…dzie, rysunek z pÅ‚ytki przenoszony jest na papier milimetrowy z zachowaniem skali i ukÅ‚adu reliktów mostu. Później poszczególne pola sÄ… zestawiane i tworzÄ… wiÄ™kszÄ… caÅ‚ość, której ze wzglÄ™du na ograniczonÄ… widoczność pod wodÄ… nie jesteÅ›my w stanie objąć. Obok rysunków sporzÄ…dzana jest dokumentacja fotograficzna i filmowa. Niestety z powodu zÅ‚ej przejrzystoÅ›ci wody nie można uzyskać zadowalajÄ…cych wyników.
Prace eksploracyjne przebiegajÄ… moduÅ‚owo w ramach jednego pola badawczego i trwajÄ… przeważnie do momentu caÅ‚kowitego usuniÄ™cia warstwy wiórów. Warstwa ta tworzy siÄ™ najczęściej w okresie budowy mostu i charakteryzuje siÄ™ dużą zwartoÅ›ciÄ… Å›cinków drewnianych. W trakcie eksploracji jak również podczas pomniejszych akcji badawczych, pomiÄ™dzy pozostaÅ‚oÅ›ciami mostu jak i wokóÅ‚ zachodniego brzegu wyspy, odnajdujemy różnego rodzaju zabytki ruchome, które sÄ… wydobywane na powierzchniÄ™. SÄ… to najczęściej fragmenty naczyÅ„ ceramicznych, koÅ›ci jak również inne przedmioty zwane zabytkami wydzielonymi.
Po sporzÄ…dzeniu szczegóÅ‚owej planigrafii reliktów na dnie na powierzchniÄ™ wydobywane sÄ… również charakterystyczne elementy poziome, które mogÄ… dostarczyć danych na temat wyglÄ…du i konstrukcji samego mostu. Po ich szczegóÅ‚owym zadokumentowaniu podejmowane sÄ… próby zrekonstruowania mostu.
 
Zabytki ruchome wydobyte z dna jeziora Lednica
GÅ‚ównymi kategoriami przedmiotów zabytkowych odkrywanych w trakcie badaÅ„ sÄ… fragmenty naczyÅ„ ceramicznych i szczÄ…tki kostne. SÄ… to zabytki masowe, których w każdym sezonie wydobywa siÄ™ kilkadziesiÄ…t sztuk. Obok nich zdarzajÄ… siÄ™ również zabytki szczególne, tzw. wydzielone, wykonane z koÅ›ci, poroża, metalu czy materiaÅ‚ów organicznych. NajwiÄ™kszÄ… grupÄ™ z nich stanowiÄ… elementy uzbrojenia: groty oszczepów, wÅ‚óczni, strzaÅ‚, topory, siekiery, miecze, heÅ‚my, kolczuga, które w liczbie kilkuset stanowiÄ… jedyny taki zbiór w Europie. Inne kategorie to przedmioty i sprzÄ™ty domowe, narzÄ™dzia, ozdoby.
Specyficznym rodzajem zabytku sÄ… Å‚odzie jednopienne tzw. dÅ‚ubanki, których dotychczas odnaleziono siedem. Dwie zostaÅ‚y wydobyte i znajdujÄ… siÄ™ jak wiÄ™kszość zabytków w Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy.
 
tekst dr hab. A. Pydyn
 




treœæ zosta³a wydrukowana ze strony
https://lednicamuzeum.pl/wiadomosc,badania-podwodne.html