poniedziałek 25 lipiec 2016

Warsztaty przyrodniczo-archeologiczne na Ostrowie Lednickim

W dniu 23 lipca 2016 r. odbyły się warsztaty na Ostrowie Lednickim pt. Przyrodnicy i archeolodzy na wyspie Mieszka i Dobrawy. Uczestnicy zajęć poznali zarówno historyczne dziedzictwo lednickiej wyspy, jak i wyjątkową przyrodę tej części Wielkopolski.

Podczas warsztatów odbywających się w zrekonstruowanej wczesnośredniowiecznej zagrodzie zaproponowano naszym gościom „Kasztelańskie Herbarium – dzikie smaki” 
z wykorzystaniem  roślin dziko rosnących   w naszym regionie. Turyści mogli posmakować podpłomyków z pokrzywy, podagrycznika, częstowano również naparami ziołowymi do picia.  Osoby zainteresowane  średniowiecznymi uprawami mogły zapoznać się z rosnącymi na poletkach zbożami min.: pszenicą płaskurką, pszenicą orkisz, „owsem czarnym” i prosem oraz uczestniczyć w pokazach  koszenia.

 W ogródku przy zagrodzie można było zobaczyć zioła: kwitnący na różowo ślaz zygmarek (uprawiany w pradziejach i średniowieczu jako roślina lecznicza, spożywcza, dekoracyjna, miododajna i magiczna), czosnek wężowy, dziurawiec zwyczajny, świerząbek bulwiasty 
i inne.   

Turyści zainteresowani przyrodą wyspy mogli spacerować ścieżką edukacji ekologicznej z otrzymaną od nas  książką - przewodnikiem po ścieżce opisującej  rośliny na poszczególnych stanowiskach.

W trakcie warsztatów archeologicznych można było posłuchać informacji o sposobach wytwarzania naczyń glinianych we wczesnym średniowieczu oraz samemu spróbować wykonać takie naczynia. Chętni mogli dowiedzieć się również o sposobach pozyskiwania włókien i ich przetwarzania. Także i tutaj można było samemu wykonać krajki wzorowane na średniowiecznych lub według własnego projektu. Zarówno wyroby ceramiczne, jak i włókiennicze ich autorzy mogli zabrać z sobą. Można było też popróbować swoich sił przy obróbce zboża – popracować na żarnach i stępie.

Dla dzieci przygotowano „Zagajnik osobliwości – przyrodnicze gry i zabawy” miejsce, gdzie dzieci nie tylko mogły miło spędzać czas na zabawie, ale zapoznawać się z anatomią owadów lepiąc je z gliny oraz rozwiązując zagadki przyrodnicze otrzymując karty edukacyjne dotyczące ścieżki przyrodniczej.

 

                                                                                  K.  Renn, D. Banaszak

Archiwum